Logo

Connoisseur - info

Print denne opskrift (Ctrl + P)
Kamera Print med billeder
Print uden billeder

Connoisseur - info

(Billede: " Testing the Wine ", Engelsk skole, 1800-tallet.)

 
Kommer af det franske ord connaître (at vide/kende). Fransk stavemåde: Connaisseur. En der ved eller kender til forskellige emner - en specialist. Typisk bruges det om en "kender" af vin, kunst, mad osv.


Connoisseur bruges fx i forbindelse med gastronomi, dvs. i forbindelse med fin mad, øl, vin, kaffe, te og mange andre produkter, hvis brug kan være sansens behag.

 
En kender (fransk traditionel (før 1835) stavning af connaisseur, fra mellemfransk connoistre, derefter connaître, der betyder "at blive bekendt med" eller "at kende nogen / noget".) Er en person, der har stor viden om kunst, køkken eller en ekspertdommer i smagssager.

 
På mange områder har udtrykket nu en luft af forstramning og kan bruges i en til dels ironisk forstand, men inden for kunsthandlen er kendskab stadig en afgørende færdighed for identifikation og tilskrivning til individuelle kunstnere af værker efter stil og teknik, hvor dokumentar bevis for oprindelse mangler.
Situationen i vinhandelen er den samme, fx ved vurdering af muligheden for aldring i en ung vin gennem vinsmagning.

 
"Evnen til at fortælle næsten instinktivt, hvem der malede et billede, defineres som kendskab".  Kendere vurderer kunstværker på grundlag af deres oplevelse af kunstneres stil og teknik. Dommen, der er informeret ved intuition, er væsentlig, men den skal være baseret på en grundig forståelse af selve værket. På baggrund af empirisk bevis, forfining af opfattelsen af teknik og form og en disciplineret metode til analyse er kenderen ansvar for at attribuere forfatterskab, validere autenticitet og vurdere kvaliteten. Disse fund er afgørende for værdiansættelsen af ​​værker og kan indsamles og organiseres i en katalogoptegnelse over værket af en enkelt kunstner eller en skole.
"I sin Betydning i visuel kunst (1955) forklarer Erwin Panofsky forskellen mellem en kender og en: "Kenderen kan defineres som en lakonisk kunsthistoriker, og kunsthistorikeren som en loquacious kenderen".

 
Den engelske forhandler og kunsthistoriker, Philip Mold, siger, "det handler om at lægge mærke til ting, der har specifikke karakteristika for de involverede kunstnere, i modsætning til den generelle karakteristik af æraen". Han påpeger vigtigheden af tilstand og forståelse for, hvad kunstneren oprindeligt malede (i modsætning til, hvordan maleriet nu ser ud). Hans kollega, Bendor Grosvenor, mener, at kendskab læres ved at se på malerier og ikke kan undervises i klasseværelset. Han mener, at det er blevet umodentligt i kunsthistoriens verden, og som et resultat undervurderes aktiviteter som kunsthistorisk etablering.

 
Svetlana Alpers bekræfter kunsthistorikernes forbehold om, at identificeringen af individuel stil i værker "i det væsentlige er tildelt en gruppe specialister inden for området kendt som connoisseurs". Ikke desto mindre tilbyder Christie's Education en MA i kunsthistorien og kunstmarkedet, der inkluderer et seminar om kendskab. Dette dækker "de kritiske færdigheder, der er nødvendige for at se på kunst, skrive om kunst, undersøge og evaluere værker, herunder håndtering og visning af kunstgenstande og besøgende kunstners studios, konserveringslaboratorier og museer."

 
Tidligere syn på connoisseurship
I løbet af 1700-tallet blev udtrykket ofte brugt som synonym for en stadig vaguer smagsmand eller en foregående kritiker.

 
I 1760 sagde Oliver Goldsmith, Maleri er og har været og vil nu en dag blive det eneste objekt for moderigtig pleje; titlen kenderen i denne kunst er i øjeblikket det sikreste pas i ethvert moderigtigt samfund; holdning og en eller to eksotiske udråbstoner er tilstrækkelige kvalifikationer for mænd med lave omstændigheder.

 
I 1890 skrev Giovanni Morelli, "kunstkendere siger til kunsthistorikere, at de skriver om, hvad de ikke forstår; kunsthistorikere på deres side fortrænger kendere og ser kun på dem som de klamre, der samler materiale til dem, men der personligt ikke har den mindste viden om kunstens fysiologi."
Tilskrivningerne af malet keramik var et vigtigt projekt til Historien om antik kunst og klassisk arkæologi (Det antikke Grækenland og Syditalien). To specialister var de vigtigste myndigheder inden for arkæologisk kendskab: John Davidson Beazley (1885-1970) og Arthur Dale Trendall (1909-1995).

 


 

Facebook
Print denne opskrift (Ctrl + P)
Kamera Print med billeder
Print uden billeder
Opret din egen Kogebog
Klik på den smiley du vil give denne side 
Brugernes vurdering 5,0 (2 stemmer)
Siden er blevet set 3.516 gange - Se og skriv kommentarer herunder.

Kommentarer og debat mellem læsere

Din e-mail bliver ikke vist på sitet.

Du kan vælge Måltid og få aftensmad, frokost osv. eller Metode og få grill, gryde, ovn osv. eller Bagværk og få brød, boller og lagkage osv. eller omregner mellem gram, liter og udenlandske mål - der er er meget at vælge imellem - Eller prøv en af vores mange opskrifter med Airfryer
Afstemning
Nu når nytårsaften er overstået, hvad synes du så om fyrværkeriet?


Effektiv reklame - klik her